Ny virkelighed – nye vaner

Coronavirus hærger verden. Meget af Danmark er lukket ned. Vores virkelighed er pludselig markant anderledes. Vores vaner og kultur udfordres på godt og ondt. Samtidig har vi fået en helt unik mulighed for at revurdere vores professionelle vaner, og udvikle den arbejdskultur vi er en del af.

Som samfund, arbejdspladser og individer er vi tvunget til at tænke og handle radikalt anderledes. Både de der fysisk er på arbejdspladsen og de mange der arbejder hjemmefra. På rekordtid er digitale arbejdsredskaber blevet allemandseje. Vi mødes på Zoom. Face-timer som aldrig før. Har virtuelle Walk & Talks. Synger morgensang sammen online. Står selv for frokosten og for veje til sparring, uden en vending forbi kollegaens skrivebord.

Hjemmearbejde som løftestang

Vi har gennem vores ekstreme arbejdssituation fået en løftestang. Tvunget til nye måder at arbejde på. Mødes, udvikle, samarbejde, kommunikere, prioritere, få ting til at gå op mellem arbejdslivet og det private. Vi får dagligt ny læring, som vi kan tage ejerskab af, så den ikke fortrænges af gamle vaner og kultur, når vi er tilbage på pinden.

Individuelt er vejen at reflektere, afprøve og notere. Hvad virker for dig i den arbejdsform du lige nu er sat i. Hvad mangler du i din professionelle hverdag nu. Noter dine input til, hvad der kan og skal være anderledes eller styrkes, når vi fysisk kan være tæt på hinanden igen arbejdsmæssigt.

På samme måde har ledere og ledelse i organisationer og virksomheder her et afsæt for at se struktur, organisering, arbejdsredskaber, arbejdssted, mødeformer, samarbejder, kontakt til eksterne relationer, m.m. efter i sømmene. Sikre at de utallige erfaringer der nu gøres i organisationen, bliver samlet op, sat i system og videreudviklet i fællesskab.

Hvad kan jeg gøre

At ændre vaner og skabe ny kultur kræver bevidsthed, vedholdenhed og konkret handling. Handler det om vaner og kultur i forhold til dit arbejde, er noget op til dig individuelt. Andet er ledelsesbeslutninger og organisatoriske valg.

Uanset om du er direktør, leder eller medarbejder, så er nu en oplagt mulighed til at reflekterer – og notere hvad du oplever virker for dig og din arbejdsplads. Hvis du ikke gør det – systematisk – så er risikoen, at I går glip af chancen for at tænke nyt, mere produktivt og styrke trivsel, fokus og ejerskab.

Hvad betyder digitalisering og de muligheder som det giver arbejdsmæssigt f.eks.. Hvor har det bevist sin værd, og hvad er det, det ikke kan?

Hvad med møder? Hvad kan møder uden fysisk kontakt i forhold til dagsorden, deltagerkreds, prioritering af emner og temaer, taletid og personer som tager ordet/fylder, deltager-engagement, mødelængde, forberedelse, mødeform. Er der møder, du ikke får holdt nu, som mangler, eller møder situationen viser, sagtens kan undværes eller afvikles enklere og mere produktivt?

Hvad med dit eget arbejde. Din tidsprioritering og det du bruger arbejdstid på. Hvordan er din arbejdsrytme, din struktur, din produktivitet, dine beslutningsprocesser. Igen – hvad virker? Hvad er svært? Hvad vil du tage med dig tilbage på pinden, huske at gøre mere af eller påskønne, når du er tilbage? Prøv eventuelt at lave et tidsregnskab og se hvilken indsigt det giver i dine prioriteringer og dit arbejdesflow.

Alt efter hvad dit daglige arbejde består af, er der masser af tage fat på. Eksterne relationer – hvordan vedligeholdes de med social distance? Giver det anledning til at revurdere hvordan du fremadrettet agerer i dem? Hvad med samarbejder? Balancen mellem arbejdsliv og fritid? Fokuseret og koncentreret arbejdstid?

Gør dine iagttagelser konkret, struktureret og systematisk. Tag de relevante noter med dig til din næste 1 til 1 samtale med din leder. Foreslå videre at I samle til bunke i jeres team med henblik på at bruge erfaringerne kollektivt. Er du selv leder og del af en ledelsesgruppe, så vær initiativtager til, at I får al den læring og innovativ kraft med fra krisen, som den også giver mulighed for.

Hent inspiration til at sætte igang

Der er mængder af litteratur, talks og long-reads om at ændre vaner, kultur og sætte nye dagsordener. Lige til at google. En lille forårsbuket er plukket her.

Brug små 5 min og få et puf til at sætte nye dagsordener for dig selv.

Bliv klogere på hvordan du motiverer dig selv, inkl. et interessant studie i hvad der fremme håndvask i øvrigt.

TED-talks om vaner finder du flere af her, og vil du en anelse dybden i emnet, er “Power of Habits” en bog, der er værd at læse.

Sidst en artikel fra Information om hvad den sociale distance gør ved os som mennesker og samfund. I kanten af bloggens emne. Medtaget som pause-læsning. For det at skabe pauser i arbejdsdagen er en helt nødvendig vane. En del af en sund kultur. I den virkelighed vi kommer fra, den vi er i nu og den vi har foran os.